Cara- cara Membiakkan Cicak Tokek / Tokey Gecko

Cara- cara Membiakkan Cicak Tokek / Tokey Gecko

Sekarang ni tengah duk heboh pasal cicak tokek yang harganya mencecah ratusan ribu ringgit sekilogram. Mungkin di Malaysia ni masih belum ada individu yang cuba membiakkan cicak tokek ini secara komersial. Orang ramai hanya memburu cicak ini. Buat masa ini memang la cicak ini boleh diburu dan ditangkap oleh sesiapa sahaja tanpa lesen. Tapi oleh kerana orang ramai sedang memburu cicak ini tanpa kawalan, tak mustahil satu hari nanti kerajaan mengawal bagi mengelakkan kepupusan. Jadi, ada baiknya korang cuba untuk biakkan cicak ni. Semoga Berjaya.

Menentukan Jantina
Untuk kenal pasti jantina cicak tokek adalah agak mudah. Cicak tokek jantan adalah lebih besar, lebih tebal dan lebar, serta mempunyai kepala yang lebih besar daripada cicak tokek betina. Cicak tokek jantan lazimnya mempunyai warna kelabu cerah dan biru manakala cicak tokek betina mempunyai warna kelabu gelap dan perang.

Namun begitu, cara yang paling tepat untuk menentukan jantina cicak tokek ialah dengan memeriksa bahagian bawah yang terletak tengah-tengah di antara kaki belakang. Cicak tokek jantan dewasa mempunyai garisan pori-pori yang jelas berbentuk V-shaped manakala cicak tokek yang belum matang mempunyai garisan halus. Cicak tokek betina juga mempunyai garisan pori-pori ini, tetapi ia tidak kelihatan dengan jelas.

Jangan sesekali meletakkan dua atau lebih cicak tokek jantan dalam satu bekas atau. Ini kerana cicak tokek jantan akan berebut kawasan atau wilayah. Biasanya mereka akan berlawan dan ini boleh menyebabkan kecederaan atau kematian. Tapi untuk cicak tokek betina, takde masalah kalau nak bubuh banyak-banyak lebih dari seekor asalkan bekas tidak sempit. Sebenarnya dalam habitat asal..cicak tokek ni hidup sekor-sekor..kiranya sebatang kara la dan hanya mencari pasangan ketika musim mengawan. Oleh itu, sesetengah orang memilih untuk mengasingkan cicak tokek mereka sehinggalah tiba masa untuk membiakkan mereka. Sekiranya korang melihat mereka agresif dan berlawan sesame mereka, asingkan la mereka sebelum tercedera

Prose Mengawan
Untuk memastikan cicak tokek korang mengawan, pastikan induk yang korang pilih berada dalam keadaan sihat. Berikan makanan secukupnya terutamanya makanan yang mengandungi kalsium untuk memastikan pembentukan telur yang sempurna. Cicak tokek jantan akan mengeluarkan bunyi yang kuat bagi memikat cicak tokek betina. Klu nak dengar bunyinya dengar kat sini..Klik Sini. Korang juga boleh perhatikan tingkah laku sang jantan ni..kepalanya akan terhangguk-hangguk semasa proses memikat. Cicak tokek jantan kemudiannya akan memanjat bahagian atas cicak tokek betina, menggigit leher, dan berlakulah proses mengawan. Mesti korang dah biasa tengok cicak kat umah korang mengawan..sama camtu la.

Proses Bertelur
Cicak tokek betina biasanya hanya bertelur sebanyak dua biji. Telur-telur itu akan melekat dan jangan sesekali korang pisahkan telur tu kerana ini boleh merosakkan telur. Biasanya mereka akan bertelur kat tempat yang sama dan cicak tokek betina boleh bertelur 3 hingga 4 biji setahun.



Proses Mengeram Telur
Suhu yang paling sesuai  antara 80 hingga 86 darjah celcius. Telur-telur sepatutnya menetas dalam 90-120 hari. Suhu lebih rendah boleh mengakibatkan tempoh pengeraman lebih panjang, sehingga 200 hari. Suhu juga boleh menentukan jantina anak cicak tokek. Suhu yang lebih tinggi menyebabkan peratusan untuk mendapat anak cicak tokek jantan adalah tinggi.



Membesarkan Anak Cicak Tokek
Cicak tokek biasanya berukuran 2 hingga 3 inci semasa baru menentas. Perkara pertama yang akan mereka buat ialah bersalin kulit dan makan kulit lama. Mereka seharusnya dikekalkan bersama, tetapi pisahkan mereka apabila dewasa. Beri makan mereka cengkerik bersaiz kecil sehingga mereka cukup besar untuk memakan cengkerik bersaiz besar. Satu peraturan yang perlu diingati ialah jangan memberi makan makanan yang sama besar atau lebih besar daripada kepala mereka.

132 Responses

  1. Saya bercadang membela cicak tokek ini, kemuskilan saya tokek ni ada sesetengah orang sudah boleh di jual apabila berat nya 350g keatas. dan ada sesetengah orang mengatakan berat nya 400g keatas mana yang betul

  2. Bergantung kepada pembeli. Ada sesetengah pembeli dah ambik walaupun cicak tu baru masuk 300g. Rujuk comment En. Izham kat tajuk “Benarkah Cicak Tokek Mencecah Jutaan Ringgit Sekilogram”..Kat situ dia ada senaraikan harga yang ditawarkan mengikut berat cicak.

    • kt mne biase nye cicak ni hidup membiak???dalam hutan ke???

    • sye ade cicak tokek 5 ekor

      • tp sye belom tauk berat die…kire2 2 jari sye…jantina dan lelaki,..kalu ade yang minat….sye bgi berape je nak….bintuu sarawak.

      • ape yg cicak nie mkn??blh x syer tahu??
        sbb cicak nie dtg kat umah syer ,so x tau mcm maner nk jage..

  3. Salam..

    Sesiapa nak beli tokek ni berat dalam 100g hingga 130g hubungi saya. 012-7943216

  4. Hai.

    Sesiapa yang berminat untuk membeli tokay gecko 200g – 280g sila hubungi saya.
    thank you.

    uniqmalaysia@gmail.com

  5. salam..bagaimna hendak mnjual tokek ..kepda kerajaan atau kpda org lain..bgaimana hndak jual dengan hrga ratusan ribu ringgit jika cicak tokek tu da mencapai berat sasaran…??

  6. bagaimana nak menjual tokek bg mndapatkan harga ratusan ribu ringgit..sbb saya ada memternak cicak tokek yng bnyak…tlg emel saya k.. mazlinmdshah@yahoo.com

    • ade bape ekor?
      paling besar bape gram?

    • kalo nk jual cicak tu boleh email saya sbb saya berminat nak beli…sesape ada cicak tokek nak jual sila email saya beserta gambar cicak dan beratnye sekali ok

      • saye ade tokek,berat nye x taulah brape gram,nampak kecik ag,nak jual lau ade yg nak,lau x nak beli pun x pe coz saye pun nak pelihara gak,lau ber minat, contact saye 0148018309_wan

    • sesiapa ada tokek berat 300gram ke atas sila hubungi sy 0172941905

      • salam….saya ada cicak tokek 6 ekor buat masa ni…ada sesiapa nak beli tak????

  7. I have few nos tokey gecko weight 250g to 290gm for sale. If any body inetested plc call me at 0192365991 or 0193023581

  8. sy ade sekor cicak tokey…sy pelihara cicak itu dlm bekas plastik dan transparent….adakah dia selesa tempat macam tu dan macamana tempat tinggal dia…???

  9. saya ada jmp beberapa ekor cicak…tp x pasti itu jenis cicak tokek…mcm mane nk pasti kan spesis cicak tokek niy ek…???

  10. kalo cicak tokek neh mampos boleh jual lagi tak?

  11. sape yg amik cicak ni???

  12. cam ne nak tahu ni cicak tokek ke bukan…

  13. untuk makluman.. sumber dari PERHILITAN.. tahun depan, akta terhadap Tokek @ Gecko akan di kuatkuasa.. so kalau nk jual @ beli.. hati2 la.. coz kompaun agak tinggi.. sekian..

  14. kepada sesiapa yg ingin menjual haiwan yg tersebut…dan ingin mejual tapi tidak tahu nak jual pada siapa….sila hubungi saya pada email yoi_opy@yahoo.com..berat yg ada harge yg agak lumayan hanye dikira 350g ke atas dan mngikut warne mata…sila hantarkan sy gambar haiwan tersbut sekali ek….terima kasih… ^_^

  15. SALAM KEPADA SEMUA, D SEBABKAN TERLALU BANYAK PERMINTAAN TERHADAP CICAK TOKEK INI JADI HARGA YG TERDAPAT D PASARAN SELALU BERUBAH DARI MASA KE SEMASA. INI D SEBABKAN SIKAP TAMAK SESAMA KITA. APA SALAH NYA REZEKI YG D BERIKAN ITU D RASAI BERSAMA. PENDEK KATA WALAUPUN SEDIKIT TP BERKAT. SETAKAT INILAH HARGA TERBARU YANG D TERIMA..
    310G – 350G = RM50,000 – SE-EKOR
    360G – 390G = RM60,000 – SE-EKOR
    400G – 450G = RM 3 JUTA SE-EKOR
    UNTUK BERAT 460G KEATAS SILA EMAIL ATAU SMS UNTUK DAPATKAN HARGA.
    SEBAGAI PERINGATAN KEPADA SEMUA BIARLAH JUJUR DLM SEGALA URUSAN. JANGANLAH HANYA BERMIMPI D SIANG HARI SAHAJA. PASTIKAN TOKEK NYA BENAR ADA, JGN LAH HANYA REKAAN SAHAJA… D SEBABKAN HAL2 BEGINI YG SELALU TERJADI MENYEBABKAN BUYER@PEMBELI JD MARAH DAN RASA TERTIPU. SAYA XSALAHKAN OWNER@TUAN PUNYA TOKEK JUGA, INI KERANA MEREKA JUGA KADANG2 TERTIPU OLEH BROKER@ORG TENGAH. JADI SEPERTI KATA SAYA TADI, JIKA KITA BUYER@OWNER@BROKER BEKERJASAMA PASTI INSYAALLAH SEGALA URUSAN AKAN BERJALAN LANCAR.
    BUANGLAH SIKAP TAMAK D DALAM DIRI KITA DAN JAUHKANLAH SIKAP PENTINGKAN DIRI SENDIRI SUPAYA KITA SEMUA MENDAPAT KEREDHAAN DARI ALLAH S.W.T…AMIN..
    HARAP TIADA MANA-MANA PIHAK TERSINGGUNG DENGAN KATA2 SY… SY TIDAK BERMAKSUD APA2 CUMA NAK BANGSA KITA MAJU KERANA PELUANG SEBEGINI TIDAK DATANG SELALU..
    KEPADA YANG BETUL2 ADA TOKEK DAN SERIUS UNTUK BERURUS NIAGA SILA:-
    EMAIL – mohdhaidhar@yahoo.com
    SMS/CALL 0174247419
    MMS GAMBAR TOKEK D ATAS TIMBANG BERAT BESERTA TARIKH TERKINI.

    • Betul tu en Haidar. kadang owner mintak tak lah mahal sangat tapi di sebabkan broker atas broker atas broke jadi makin lama makin mahal bila kita tanya dia orang kenal ke owner di cakap kawan dia kenal,tanya kawan dia dia lagi cakap kawan dia.sampai berlapis lapis last-last bila kita dapat jumpa owner kita yang dapat maki.. dia cakap berapa ratus orang broker yang terlibat ni. yang betul jujur jadi mangsa.

    • weh…taik cicak tokek ni rupe camane ek. same cicak biase x? besar sket ke. kecik sket ke? aku bkn pe. aku ade denga bunyi sekitar umah aku. kalo dpt aku info

      • Cicak ni lebih besar dari cicak rumah bila cukup dewasa berat boleh mencecah berkilogram ,dia ada beberapa warna ada warna hijau, kelabu dan bintik merah. yang banyak orang sebok dok cari lani yang bintik merah..

    • salam 1 Malaysia..
      saya owg sarawak dan saya baru mengetahui bahawa cicak tokek berharga.
      dan saya mendapat tahu kat rumah kebun saya di bintagor sarawak ada cicak tokek spti y dinytakan.
      malahan,saya sndri sudah nampk cicak tersebut,dan umah kebun saya juga merupakan sarang cicak tokek tersebut.

      oleh yang demikian,sekiranya saya nk menjual cicak tokek ni dan telah menangkapnya.pihak anda boleh ambik sendri di umh saya kah??

      kalau nk berhubung dgn saya.ne num saya…(0138236484) atau ne email saya arynuelljoseph@yahoo.com

    • dah pnt..byk dtg tgk..hampeh!! nak main harga..sesiapa berminat bolh tgk FB saya..

      • sesiapa ada Tokek yg berat 400grm..hubungi saya segera..harga boleh dapat tinggi..pasti anda berpuashati…0136653339

    • tadi anak saya kat jengka dpt seko tokek berat 300gram katenya..ada harga ke tu??

    • boleh pakai ker janji tu sumer….??

  16. ader tak buyer nak bli tokek dlm 100g….klu ade pless reply..or call me 0133283118

  17. Saya nk tahu apa yg si tokek nie makan..kalo cicak biasa pantang benda terbang semua di bedal….bleh tlg sape yg tahu

  18. tipu la,macamana nak beri makaan yang ada calsium.sedangkan berpuluh tahun dahulu siapa nak bagi tokek makanan berkalsium,sape nak hantar.?tak logik lah.

  19. brape hrge mrket 100g tokek…?

  20. Hi kawan !
    Saya tingal di penang dan bercadang nak perihara cicak ! sebab pulangan yg lumayan ! itu betul atau tidak !
    sebelum bermula kawan boleh terangkan seekor cicak
    1)tumbuhbesaran cepat atau lambat jika berat dari 100gm ke tahap 200gm kena ambil masa yang panjangkah !
    2)bahayakah jika kena gigitannya.
    3)100gm cicak pasaran sekarang berapa jika nak beli
    TERIMA KASIH

  21. salam…pada sesiapa nk jual cicak tokek boleh email pada saya x2_club@yahoo.com..saya bsedia membeli hanya 340gram keatas sahaja..sila email gambar terkini sekian…

  22. saya ada tokek merah sebanyak 7 ekor yang sedang di bela….berat sekitar 150 grm sekarang…
    siapa yang berminat boleh menghubungi saya
    0129372097

  23. betul ke kata org air liur cicak nih ada bisa?
    dan cara menangkapnya lebih senang jika
    menggunakan denak?

  24. cicak tokek mkn ape??sy ade 50 ekor tp berat dlm 100g.amik kt indonesia.serius

  25. saya nk tahu sbab sy bru je bela tokek.plezzz.mcmane nk bg dia cpt besa.ade buyer yg brminat kol st.ada yg dlm 100g.sy duk pekan pahang.ada byk.ingat nk jual.ape2 kol sy kt no ni…0104155854…sapik.ni no kwn kongsi sy.jual dlm harga < rm2000 sekor ok.brg btl2 ada..pd yg brminAT JE OK..

  26. sesiapa yang ada mempunyai tokay gecko bersaiz 450g keatas sila hubungi 0124622701

    400 gram – 440 gram = RM 1 Juta – RM 1.2 Juta
    500 gram – 600 gram = RM 1.2 Juta – RM 4 Juta
    600 gram – 700 gram = RM 4 Juta – RM 8 Juta
    700 gram – 800 gram = RM 8 Juta – RM 15 Juta
    800 gram – 900 gram = RM 15 Juta – RM 18 Juta
    900 gram – 1000 gram = RM 18 Juta – RM 23 Juta

    • nape murah sgt u amik?

    • betol ke??
      aku ad seekor 390g
      tp SYANG LAK NK JUAL
      takot kna tipu yela…
      dah pernah tgok dpn mate bai
      keling ltak samurai kt leher
      apa maw bikin??
      bagi free2 cicak 2 dkt keling 2 hmmmm
      penipu da bynk nk beli tokek boleh
      kna ikot cara tuan punya tokek bru aku berani jual

  27. sy baru dpt tau tntg hal tu hari ni,sy akn cari,dan bila dpt,sy akn share kat korang. Thanks dgn tips pembiakkan tu.

  28. hah! Aku br dpt info dari adik,dia memiliki 3 ekor,dalam 2.8g ke 300 setiap seekor.. Berminat,hubungi sy erk.. Cpt2! Tawaran terhadad. 0168741793..

  29. sya ada cicak kira-kira 100gram. sesiapa nak beli sya jual dlm harga rm1500 sekor.

  30. sy ad tekek brbintik merah 100-200g..spe brminat blh hell0 k

    • n0b sy 0145096177.

    • Tokek bintik merah berat 2++grm ,pnjng 9inci +,beminat call saya area melaka,tokek boleh tengok terus,my number : 016 6444848..

    • kepada sesiapa yunc berminat hendak membeli cicak tokek yunc beratnye ..
      200 gram n 150 gram berapa harga sye terima dan atas 5k ..
      sesiapa berminat sila hubungi no 0177665742

  31. Hi, saya ada 39 ekor tokay gecko berat 160g-210g. sekarang jual tinggal 16 ekor saja, harga RM1.8k, sesiapa minat sila hubungi saya 012-9109582. First come first serve. For serious buyer only. Terima kasih.

    • amoih byknya cicak tokek..betoi ka..klu dh 350g ke atas tu le la emial gmbaq yg tertulis tarikh n berat atas penimbang..serius..sy ad buyernya..tp yg betul2 ada..email ye.. :)

      • woo…sound good…then what is your price for 350 g and 400 g ?

    • hye….i nak tanya…..u dah biasa bela cicak tokek…u ade info x pasal memelihara cicak tokek……adakah ianya satu kesalahan x kalau kita membela cicak

  32. saya ada cicak tokek 38 ekor berat diantara 150 ke 240 grm untuk dijual kepada sesiapa yg berminat boleh menghubungi sya 0162202476
    maa2876@yahoo.com

  33. Depa kata tokek siam lagi maco… biaq betui

  34. barapa harga tokek yg pasti sesuai size yg berlaku.

  35. 30/12/2010..
    salam,,saya ade cicak tokek yg berat 100g lbh 20ekor,,200g lbh 3 ekor dan 300g lbih 3 ekor juga..
    dimana boleh say dapatkn pembeli cicak tersebut??
    sesiape yg berminat nk beli tokek2 ni boleh hubungi saya di no 0142748799..
    lokasi JB..

    • salam ayep.serius ke ada cicak tokek nie 300 gram kt awak?klu serius toke saya nk beli cicak tu tp confirm berat dia 300gram..harga dalam berapa yg awak hendak?..

  36. boleh sy tahu ciri2 tokek tu cmne…..kl yg warna perang dan berbintik2 putih tu tokek gak ke….tq

  37. Sebenarnya cicak ni (kelabu bintik merah) banyak kat dlm umah. aku skeluarga balik kampung (Lenggong) minggu lepas kemas umah, kami jumpa 5 ekor, yg bermacam saiz. dari sebesar pen sehingga 2 jari…..agak-agak dua jari tu berapa berat nya.

  38. saya ada tokey gecko bintik merah untuk di jual,sesuai untuk pelaburan,gecko akan menbesar dengancepat sekiranya di jaga dengan betul…nak jual murah2 je tp bila beratnya melebihi 300g,anda akan dpt jual dgn hrga yang mahal…jika berminat hubungi saya..0179639466

  39. salam…siapa ada 350g ke atas ive got the buyer who will pay big time.:.pls let me know.

  40. sye ade sekor berat 200gram ..30k angkat kol..019 6952301…area puchong

  41. sesiapa nak jual tokek lebih 400g call me
    016-6835287
    serious buyer
    buat agreement dan beli dengan harga tinggi
    hantar gambar( atas timbang,tarikh dan masa)

  42. sape2 ade toke 410g keatas pm me at 0139369355….ASAP..harga starting 3juta…

  43. Salam Kenal.
    Awas. mungkin pembeli tokek and itu bukan pembeli sebenarnya. Ada ramai “orang tengah” yang mengaku sebagai pembeli dan membeli tokek dengan harga murah. Mereka-mereka inilah yang mengatakan harga tokek sudah jatuh dan sebagainya untuk mengaut keuntungan yang lebih.

    Daripada:
    Zezebel.

  44. sesiapa nak jual tokek yg saiz kecil..berat dlm 200g ke bawah dgn harga yg munasabah..plis email kat sy..
    e_n2uaR969@yahoo.com.my
    sy berminat untuk membela cicak ni..tq..:)

    • hai nuar.. kita punya tokek ukuran 200 gram ke bawah berapa harga berani per ekornya saya ada 30 ekor berani ? saya di jawa barat indonesia

  45. saya memiliki seekor tokek dan bercadang nak jual ada saper-saper yg nak beli?..berat lbh kurang300g
    warna kelabu..

  46. Saya nak bertanya kepada sesiapa yang tahu, sekiranya ekor cicak ni tertanggal, berapa lamakah jangkamasa ekor tu nak tumbuh semula ye?

  47. saya ada 10 ekor tokek beratnya 450g hubungi saye 0165172100

  48. saya ada tokek bintik oren berat tak timbang panjang 13 inci lebih dari 2 ekor. berminat untuk pelaburan tel 0192096529

  49. KEPADA YANG MPUNYAI CICAK TOKEK MELEBIHI 400GRAM KEATAS SILA EMAIL GAMBAR KE WRQ797@YAHOO.COM OR CALL 0179624577 UNTUK SEBARANG PERTANYAAN,PEMBELIAN,ATAU PEMJUALAN,SEMUA URUSAN AKAN MELIBATKAN DOKTOR HAIWAN,PEGUAM,POLIS,OWNER,BUYER UNTUK MENGELAKAN PENIPUAN DARI PIHAK SAYA DAN JUGA ANDA…KEPADA YANG MENJADI ORANG TENGAH KEPADA PEMILIK TOKEK YANG MELEBIHI 400GRAM KEATAS,HABUAN RM50,000 MENANTI ANDA SEKIRANYA URUSAN JUALBELI TERLAKSANA..DOA,USAHA,IKTIAR,TAWAKKAL DUIT……SEKIAN..

  50. Salam semua ,
    saya ada tokey gecko bintik merah untuk di jual ( stock ada 400ekor), berat 160g – 190g harga seekor RM800, beli 10 ekor – RM700 @ seekor…jika berminat hubungi saya..0167632010 JOHOR BAHRU

  51. saya ade cicak lebih 10 ekor sila chat saya

  52. berapa berat tokek anda. klu lebih 350gm oklah tu dah boleh jual.dah boleh jadi jutawan tokek..tapi jangan lupa klu dapat duit tu belanja lah kawan kawan sik klutak habih tak terasa..

  53. saya ade 12 ekor tokek jenis mata hijau, bintik2 hitam,tokek jantan n tokek betina, saya nak nego pd sesiapa yang berhajat nak bela shj,,, seekor rm50 (siap Akurium) terhad 2ekor shj (sepasang) untuk 1 pembeli…. kpd y serius leh email sy (ayushah86@yahoo.com.my)

    • saya da mula minat la, nak bela sebagai haiwan eksotik la apa2 hal call/sms 0107881752. 2 ekor pun jadila..

  54. barang ada kat mana?kenapa 2 ekor untuk seorang

  55. hubungi saya di +60168072339

    Syarat:

    1.Tokek mestilah asli dan bukan buatan ada unsur pengemokan dll.

    2.Makanan Cengkerik sahaja kalau Tokek pelihara

    3.Sanggup menandatangani surat perjanjian daripada Syarikat kami dan patuhi Syarat kami sebagaimana dalam surat perjanjian.

    4. Hantar gambar ikut peraturan kami untuk pengesahan pertama sebelum apa-apa perjanjian untuk pastikan Tokek itu benar ujud dan boleh di beli.

    5.Ada gambar boleh memanjat Dinding dan Cermin.

    6.Tiada apa-apa bayaran deposit selagi tidak mendapat pengesahan dari Doktor bahawa Tokek itu sihat dan sesuai di beli oleh kami/Buyer kami untuk jualan Antarabangsa.

    7.Semua bayaran Deposit/Bayaran pada Owner/Bayaran pada Broker di bayar berasingan ke akaun masing-masing setelah lulus pemeriksaan kedua dalam masa 7 hari di seluruh Asia.Detail syarat ada diterangkan dalam surat perjanjian jual beli.

    KOD : ASIAGECKO
    TARIKH:
    MASA:
    BERAT:
    PANJANG:

    BERAT DAN PANJANG TOKEK @ GECKO

    260 gram = 17”-18”
    330 gram = 19”-20”
    420 gram = 22”-23”
    520 gram = 26”-27”
    620 gram = 29”-30”
    720 gram = 32”-33”
    820 gram = 36”-37”
    920 gram = 42”-43”

    Cara:A

    1) Ambil gambar dari pandangan atas belakang Tokek dari Kepala sampai ekor.

    2) Letak Botol mineral kecil bersebelahan Tokek tersebut dengan jelas.

    3) Letak pita pengukur Inci dari Kepala sampai ekor

    Ambil gambar ini pakai kamera biar jelas dan email atau mms kepada kami,Kalau pakai handphone pastikan gambar anda terang,jelas dan boleh di besarkan untuk pemeriksaan.

    Cara: B

    1) Ambil gambar dari pandangan hadapan dan sisi ketika Tokek atas Timbangan Digital sahaja, Timbanga lain tidak kami terima,minta maaf.

    Selepas menerima gambar ini Senarai Harga secara Resmi dan Surat Perjanjian akan di email kepada anda secepat mungkin untuk anda baca dan fahamkan,Selepas anda setuju dengan Syarat kami sila isi surat perjanjian beserta Cop,sain dengan Lengkap dan email kembali kepada kami.Kami terus akan booking Flight ke tempat anda dalam masa 48 jam.
    Harga kami amat berpatutan:
    320g-349g = 150K min8ekor
    350g-379g = 200K min4
    380g-399g = 500K
    400gram = 5M
    500gram = 13M
    600gram = 25M
    700gram =50M
    800gram = ??
    900gram = ??
    1000gram =??

    • saya nak tau spesies gecko yg mana satukah yg betul2 berharga? kerana ada yg mengatakan hanya gecko berbintik merah saja yg berharga.. boleh terangkan..tq..

    • ni nak bohong rata2 tokek 13 k 15 inci dah 300 gram psal ape nak spec kurus pnjang , mcmna tokek nak panjang klu kurus je

  56. berminat sila hubungi…… kiri kanan…

  57. berapa lm cicak tokek ni nak membesar n membiak?blh sy tau…

  58. salam..sape2 yg ada tokek seberat 330g ke atas ,sila hubungi sy…0148347687

  59. saya ade tokek bintik itam mengerutu sebesar 2 jari nk jual sekor..berminat call or sms – 0193023431

  60. salam..Secara Ringkas..
    Kepada sesiapa yg bermnat untuk membeli tokek bintik merah.bleh col saya..(Dlm bilangan yg byk)
    Segala urusan direct buyer tanpa broker.
    Spesis : Tokek Bintik Merah
    Panjang : 15 Inchi
    Berat Asal : 250g-310g
    Harga : RM2k-RM4k seekor (RM4k hanya kepd pembeli yg mahukan tokek yg beratnya 250g keatas shj)
    Location : Kedah.
    Nk tahu lebih lanjut boleh col saya.
    Hp : 0125648324

  61. Salam kepada semua..
    Ini ditujukan kepada sesiapa yang berminat untuk membeli tokek (Bintik Merah).
    Spesis : Tokek Bunga/tokek bintik merah/tokek rumah
    Panjang : 15 inchi
    Berat Asal : 250g-310g
    Harga : Rm2000-Rm4000 seekor (Rm4000 hanya kepada pembeli yang ingin menimbang dahulu/ataau membeli tokek yg 250g ke atas)
    Location : Kedah
    Kami juga mempunyai tokek yg berat asalnya 250g ke bawah..Butirannya seperti di bawah..
    Spesis : Tokek Bintik Merah
    Panjang :11inci-13inci
    Berat Asal : 230g-250g
    Harga : RM200 seekor
    Location : Kedah
    Bilangan tokek yang dimiliki oleh kami boleh dikatakan agak banyak.sihat walafiat.Jadi kepada mana2 pembeli yg ingin membeli dalam bilangan yang banyak tiada masalah..Nak beli seekor pn bleh tp Jika pembelian melebihi 10ekor,harga yang ditawarkan bleh dirunding..Paling penting!!!Pembeli yg berminat boleh melihat dahulu atau memilih mana2 tokek yg berkenan.Tiada paksaan. Segala urusan adalah direct dengan owner.tanpa broker.Jika anda ingin kan gambar dahulu pn tiada masalah,hubungi saya dan saya akan MMSkan.
    Dan kepada broker2 ,mintak maaf kami tidak mempunyai barang yg besar..
    Jika ada pembeli yang berminat boleh menghubungi saya.
    Hp no: 0125648324 …

  62. benarkah cicak ini mudah mati sekiranya dipelihara terlalu lama…

  63. membeli tokek dan antik dengan harga bersaing. Silahkan kunjungi blog kami di http://beli-tokek-dan-antik.blogspot.com untuk informasi lebih lanjut.

  64. Aku pun peniaga tokek…

  65. sy mempunyai 2 cicak tokek beratnye 260g.ade yg berminat bole hubungi sy 0135225787FB:HAN WPC….

  66. salam…
    nk tanya saya ada 2ekor cicak tp xpasti samada ia cicak tokek atau tidak…cicak saiz satndart kecil sahaja..kalau perlu saya boleh mmskan…
    boleh dijual x?
    boleh email@tel saya…mohdshahril@jpnin.gov.my / 017-7952728
    terima kasih.

  67. i have 50 pcs tockay gecko 250grams and up 15ich and up im looking a buyer location phillipines…
    pls. call me +639263941363
    or email me maryfilr@yahoo.com

  68. ade seekor tokek bintik merah brat 125g – 130g…0173023576

  69. saya ada tokek betina panjang lebih kurang 13″ .. yang aneh nya ekor nye bercabang.. ada sesiapa berminat bolih la email kat saya..

  70. Sy ade tokek 270g sekor,rm 3k,klo bminat call 0173137329

  71. saya memiliki tokek untuk dijual.
    170g 4ekor.
    210g 4ekor.
    jika berminat sila hubungi saya.
    0179758692.

  72. saya ada tiga ekor tokek satu da seklo lbh satu x sampai sokilo dan satu dlm 250 gram call saya

  73. saya ada 3 ekor cicak tokek 1 da 1kg lbh 1 x sampai 1kg dan 1 lg dalm 250g lbh email saya hasratmoto@yahoo.com.my tgall kan no contac anda

  74. tokek makan ape yee

    • cengkerik la dol

      • ulat sagu leh gak..biase tokek yang kecik org bg ulat sagu jer pasl lbh cpt besar n mmg payah nak cri cengkerik yang kecik..

  75. saya ada tokek sihat berat 406gm, bintik merah, tokek putih, call saya 0136000086, harga ikut pasaran, cash atau bank in, boleh tengok dulu, tapi kiri kanan, senang cerita boleh jumpa dalam bank matau di balai, maklumlah banyak penyangak, jadi nak kena safe

  76. SALAM ,
    SY ADA TOKEK 350G KEATAS SUMENYA(9ekor),BLEH CAL SY ATAU DTG TENGOK SENDIRI,CAL SY- 0175979724(RIZAL)
    for serius buyer

  77. Assalamulaikum smua…saya brmula brminat dgn cicak tokek sudah lama,tapi brapa hari yg lepas,minat tu bgitu mendlm…mana tk pendapatan boleh menjangkau ribuan malah jutaan …tapi malang blum ada modal lagi…..

  78. salam….sy nk jual pokke brt dlm 200g…call 0145278252..setiu terengganu..sms x lyn

  79. siapa yg punya toke ukuran 35 ons up panjang 47-48 cm untk daerah jawa barat indonesia hub. sy sms/mms photo 085721447742 ,cek pake timbangan digital klo tdk ada sementara boleh timbangan angin atw timbangan kueh tp kdg2 beda hampir surut sdkit yg bagus tmbngn digital ,gmbr pake pembanding?penggaris disampingnya atw bungkus roko,botol air mineral ukr 1 ltr , tulis hasilnya di kertas tunjukan waktu penimbangan tersebut mis
    jenis toke;
    warna toke;
    berat toke
    panjang toke;
    hari pengecekan ;
    pemilik toke;
    mediator berapa orang;
    mau bisnis berhasil ? jujur dan santun pelayanan terbaik .smoga sukses yuuuuuuuuuu

  80. ade ker tokek mata hijau…

  81. salam perkenalan, saya Dominic… janagan salah sangka pula ya semua, saya mempunyai cuma 2 ekor cicak tokek kedua-dua mempunyai warna, berat, dan saiz yang berbeza saya namakan cicak tokek saya tokek along dan tokek angah…. tokek along saya mempunyai warna yang terang seperti warna kulit telapak tangan dan terdapat 2 jenis warna bintik di badan hitam dan hijau daun eanya saya perolehi dari ulu perairan sungai kapit SARAWAK dan eanya mempunyai berat 500G, manakala pula tokek angah saya pula mempunyai warna seperti kayu jati basah iaitu koko gelap dan terdapat bintik oren pada badanya tokek angah ini pula saya perolehi di ulu kawasan perkampungan bapa saya dan mempunyai berat sekitar 270G ke 300G sekiranya ada yang berminat sila hubungi di talian berikut ( 01119344436 )

  82. sesiapa tau sekarang 400g tokek (bintik merah) harga berapa?

  83. Sape nak tokek free tersesat dlm bilik sy.. xtaw la nak kata bape gram..tp besar juga..geli tgk..takot nak masuk bilik…

Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

