Cicak Tokek Penawar Penyakit HIV/AIDS??

DUA ekor cicak tokek kepunyaan Mohamad Fauzi di Bukit Setongkol, Kuantan.


KUANTAN 7 Ogos – Cicak tokek mungkin spesies yang jarang didengari oleh masyarakat tempatan tetapi haiwan itu mempunyai nilai tinggi di pasaran kerana didakwa mempunyai khasiat mujarab untuk merawat pelbagai penyakit termasuk HIV/AIDS.

Seorang pengarah urusan sebuah syarikat di sini yang memiliki dua ekor cicak tersebut berharap satu kajian saintifik dapat dilakukan bagi membuktikan kebenaran dakwaan itu.

Mohamad Fauzi Mohd. Norman, 42, berkata, dia mula memelihara dua ekor cicak tersebut selepas salah seorang daripada saudaranya memberikan haiwan itu kepadanya sebagai cenderahati.

Menurutnya, saudaranya itu menangkap cicak tersebut di kawasan hutan Hulu Terengganu dan ketika diberikan kepadanya, dia tidak mengetahui keistimewaan haiwan itu.

“Saya bertanya kepada kenalan dan merujuk dalam laman web mengenai spesies cicak ini sebelum mendapati ia amat bernilai kerana mempunyai pelbagai khasiat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurutnya, hasil rujukan yang dibuat mendapati cicak miliknya yang berusia tiga bulan itu dipercayai boleh dijadikan ubat untuk merawat penyakit kronik seperti HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.

“Dipercayai setelah cicak itu mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan satu enzim yang mampu mengubati penyakit HIV dan AIDS,” katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, kebenaran dakwaan itu tidak dapat dipastikan dan ia boleh dibuktikan jika satu kajian saintifik dijalankan terhadap haiwan tersebut.

Dalam pada itu, dia turut dimaklumkan harga bagi seekor cicak tersebut di pasaran boleh mencapai RM3 juta jika berat haiwan tersebut mencecah 500 gram.

“Saya anggarkan dua ekor cicak tokek yang saya pelihara ini masing-masing seberat 100 gram dan 90 gram. Tetapi saya percaya ia mampu untuk membesar lagi,” katanya.

Sumber

74 Responses

  1. Jangan terperdaya dengan dakyah mereka. Tiada seorang pun daripada mereka yang menjadi Jutawan TOKEK. Percaya la…. Ini adalah salah satu daripada tipu daya sindikit ALONG untuk menjadikan local buyer meminjam wang daripada mereka untuk membeli tokek… dengan nilaian yang begitu tinggi.

    • ya, ayah saya menjadi org tgh dalm jual beli haiwan ini. dan ayah saya dapat 200ribu hanya sbagai org tgh.

  2. saya ada memelihara cicak ni berat sekarang antara 200gm 270gm. saya juga ada bertanya kepada pembeli tokek dan melawati beberapa laman web. ada sesetengah buyer yang iklankan membeli berat tokek antara 220gm dan keatas. bila saya talipon mereka semua hanya membeli tokek yang mempunyai berat 400gm keatas. ada tak pembeli yang mahu membeli tokek yg mempunyai berat 220 ke 280gm. sila cal saya 0192365991

  3. kt kg aku dh kecoh sal cicak tokek ni…suma x kira tua muda sibuk mencari si tokek ni…diorang kate tokek ni liar,cuma duduk dlam2 hutan je.aku pun x tau… sal aku blik kg je ade je dgr org ni dpat tokek 100gm la, org tu dpt yg 200gm lh… ai,,npknye org kg keledek bakal jadi jutawan la….!!!!

  4. saya ada memelihara beberapa ekor berat dah capai 200g ke 270 gm tak ada pun orang nak beli…..apa cerita ni?

  5. cicak awk tu x cukup grm lagi la. kalau nak jual sanggat berape awk nak jual 1 ekor

  6. baru2 nie kat kampung sy pun dh ada dgr citer pasal cicak tokek ni.my uncle dr JB. dia kata kwn dia dh pun mjual cicak ni dgn harga yang tinggi hampir mencecah 1 Juta (RM) berat nyer lebih kurang 400gm.mungkin ada betulnyer kisah cicak ni dan mungkin juga tidak. tapi bila sy dh go through dlm web site sy rasa cicak ni memang mendatangkan hasil yang lumayan pada pemiliknyer.tp ini cuma andaian sy.aper2 pun sy memang berminat nk tau lebih lanjut psl spesis ni.tp jgn pula kta taksub nk mengejar kekayaan.

  7. Hai.. aku call lah banyak buyer yang ada kat internet ni.. ada yang dah tak ambik cicak ni. Ada tu banyak no tel tu broker aja.. susah nak jumpa yang betul betul buyer atau sekurang kurang betul punya dealer… sapa boleh bagi pendapat

  8. saya boleh beli cicak yang saudara / saudari ada hubungi saya di 010-5222187

  9. saya ade 2 ekor (sepasang) tokay berat anggaran dalam 500g/each. ade ke orang yg nk beli??.. offer saya… call 0193396904..

  10. sy ade cicak ni, klu sesiapa berminat hubungi sy,
    0135225787
    yg bermint sje..

  11. Btul ke harganya sampai cam tu sekali .

  12. suupose 2 believe erk??

  13. nape aku x penah jumpe cicak ni ek….?

  14. sape2 yg ada berat tokek 400g ke atas sila sms sya dan sya akan bt temujanji segera,harga tinggi..0146424441

  15. siapa nak beli tokek 4oog ke atas sms 0175505932….

  16. saya ad dpt pnglan dr sorng cina kt jb,,dy tnya lau ad tokek320g dia nk amik 60k,lau 420g dy amik 3j.spe2 berminat sila kol@sms 0136415399

  17. saya ada 18ekor cicak tokek nie….tapi baru 100g ke atas………..sapa nk beli email saya..nak jual murah saje..sibuk dgn kerja….xsempat nk pelihara tokek…

    • ramainya yang email saya……series buyer saja yg dilayan…..

      • Salam…kami ade tokek…330g ade 2 ekor,300 ade 2 ekor,280 ade 4 ekor,n kebawah… total 31 ekor..harga sume skali 350k….Untuk sesiape yang berminat sahaja…Call Radzi 0136756453 or Iwan 0102514421..(tak larat nak bela…cari dapat banyak tapi tak pandai nak jaga banyak sgt..

    • berapa sekor

  18. ada 3 ekor tokek dalam lingkungan 170 gm -190gm seekor.saya nak jual .sibukkk dengan keje takleh concentrate nk bela tokek nie…

  19. contact 019-2991304 kalau nak beli tokek….

  20. ada 3 ekor yer bintik merah..seekor dalam 170 – 190 gm. rm2500 seekor

    • dah dapat jual blum cicak?aku pun ade jugaj sekor, bintik merah,berat lebih kurang tu jugak,panjang satu jengkal lebih,lebar 2 ibu jari.

  21. Sapa yang ada tokek 300-500g call saya 0198796921.terima kasih.

    • ade tpi bru 260g-280g….l0w nk,cll la cy 0177431811123896747 kudut

    • Saya pun klo ada nak beli yang berat 300 gr aja harga berpatutanlah sila hub saya +6285216614515 Ali Fathoni

  22. korang ni sume ley percaye kew…..aq yg adew cicak tokek yg sberat lebih stu kilo ni pn x dew yg nk beli….erm….

    • Betul ke u ni ada cicak ni atau just kidding aja…

    • boy.. kalau ade yg besar cam tu, call sy la boy, group kami terus ke WHO, badan yg betul2 nakkan tekek,
      0173886908 (ahmad)
      harga insya allah baik punye :)

  23. tul ke ape yg di kata.kalu tq ramai betul jutawan kat malaysia ni…jutawan tokek.he2

  24. JIKA ADA YANG BERMINAT UNTUK MEMBELI CICAK GECKO(TOKEK),HUBUNGI SAYA….0126731440,HARGA BOLEH DIRUNDING..JANJI DAPAT JUAL

  25. betul ke org beli natang ni?

  26. EMM,,,KLAU SEMUA ORANG CARI CICAK GECKO MESTI X DE GEJALA SOSIAL KAN……..SO ..RAKYAT AKAN LEBIH SEHAT DAN MALAYSIA AKAN JADI AMAN…SO PERPADUAN TERCAPAI…
    ………..

  27. kekadang bila ditengokkan balik,mgkin broker jer yg lebih-lebih…….buyer blum tentu nak ambik…..iklan kat mudah.my pun banyak nak jual cicak tokek ni tapi tak nampak sebarang kemajuan pun…..wujud ker cerita atau kebenaran disebalik keajaiban cicak tokek ni????

  28. SESIAPA YANG BERMINAT UNTUK MEMBELI CICAK TOKEK GEKHO.. HANYA ADA 3 EKOR.. HARGA 1500 UNTUK 3 EKOR..
    HUBUNGI SAYA 09-2377963

  29. saya ada banyak cicak tokek gekho . ada sesiapa yg nak beli boleh hubungi saya di 0132829029

  30. sesiapa berminat nak jual tokek contact no 0174285379 ni kalau ada tokek 350g – 500g urgent!!!

    • betul2 berminat ker inginkan tokey gecko nie… jgn ada barang baru nak cari buyer… hentikan lah penat tu semua… kecuali dah betul buyer tu depan mata, ada duit baru leh cita…. barang kat mana2 ada…. kat saya pun ada barang 300g – 425g, cuma mereka yg betul2 berminat n only buyer jerk ok…. email xeven11@yahoo.com bukan tak nak kasi no hp.. paham2 jew la yg call semua broker yg nak kene tunggu seminggu nak jadikan tu pun tak jadi….

  31. Kesahihan melabur dlm hobi penomena cicak tokek ni, adakah 1 perniagaan sementara or gimmick sesuatu organisasi yg akhirnya menguntungkn mereka. siapa pembeli sebenar mahluk ALLAH swt dn kesahihan utk tujuan perubatan. harga bleh naik sesuka hati, xda jabatan kerajaan mengesahkan atau syarikat yg menawarkan turun naik harga. Pandangan saya, Cicak Tokek adalah perkara yg sama telah digembar gemburkn oleh pihak tertentu contohnya Ikan Flower Horn. Akn tetapi andainya benar kegunaan Cicak Tokek utk perubatan Alhamdulillah Rahmat dn rezeki turun dri langit utk rakyat Malaysia hanya berhati2 pd yg mencari, akn risiko dn bahaya dn berhati2 pd yg membeli sbgai pelabur dgn alasan hobi lumayan.Wasalam

  32. Kerana nafsu. Badan binasa ! yang paling ramai kena hiv/aids orang melayu .. 70% .. hisap dadah punya pasal.. selebihnya kaum nabi luth & penzina.. masa berdetik. 8-10 th mati… bila dah terdesak, mintak tolong cicak gecko gigit ” k****” ada pulak dakwa peria boleh jadi penawar.. yang senyum.. sykt pharmacy barat.. kaya raya, “tangguh kematian ” katanya. ORANG MELAYU DAH JUMPA DAH PENAWARNYA. KHAZANAH TITIWANGSA”.cuma kK dan orang barat tak mau iktiraf ajee… “big biz bro”tapi sebok masuk hutan kita.. eco tourism – white man said..

  33. bahaya tak kalau pegang tokek?

  34. confirm ke leh sembuh penyakit HIV/AIDS?
    konfius aku..dah ade kajian dibuat ke..

  35. blh tak sesape bg taw aku btl ke tokek ni blh lku…sbb aku pun de bela tp de ura2 ckp cck ni tipu je…plez…klo btl tpu hbsla rgi aku

  36. Berapa berat setiap yang Anne ada, berat yg dia orang nak biasanya 350gm ke atas. klu betul ada call saya.0163533664

  37. saya pun ada gak tokek nak dijual.sepasang lg.beratnya mungkin dalam 200 g keatas.kalau nak boleh sms sy di no 0196459616.harga boleh rundiig.saya di kudat sabah ba.ok

  38. Sy penah tengok jual beli tokek nie,,yg pasti sy tengok broker jer yg ramai mcm dtng kenduri kawin jer..smpai kul 6.00pg pun tokey x dtng..kedi mamak penuk dek ramai broker smpai mamak bleh dpt income lebih ari tu…pas tu sy ada la bela dlm 100ekor tak berat cuma dlm 150grm hingga 200grm kita nk jual lum sum…tau2 yg dtng broker bukak harga smpai 1.2j sy nk jual baru dlm 150k jer…oleh yg demikian kpd yg baru nk berjinak dlm kes ni..bwk2 la betenang….pesanan dari sy…lihat dengan mata sendiri baru percaya…kekadang ckp jer barng tak tau kat mana nk confirm pun tak berani….

  39. tak kena rompak ke orang bela tokek 400g and above? harga sampai 1 juta lebih, hati – hati la, kalau betul itu harganya, skarang nyawa macam lagi murah dari nilai tu, orang sanggup buat apa saja, kalau nak deal, jangan dedahkan apa yang tak patut di dedahkan.

  40. Mana ada tokek yg beratnya melebihi 300gm? Itu sebab mereka berani menawarkan tokek melebihi 400gm dengan jutaan ringgit. Fikirlah…

  41. you punya tu tokek ke biawak. berat sampai 10000gm.klu betul hantar lah gambar ke email saya. hamidiahaminah@yahoo.com

  42. pooorahhhh..mane ade tokek berat 400g ke atas..kalo ade pon, yg kene suntik ngan silikon…kalo tak cayer, try search dalam internet ni, gambar tokek 400g ke atas….mn ader babe..

    • Sebenar nya saya pun dah bekecimpong dalam hal ni lebih daripada 2 tahun dan saya pun sudah menjelajah sehingga ke Thailand tapi apa yang saya dapat cuma penat dan selalu kena bohong malah ada juga kena penalti.Barang yang di cari tak pernah jumpa.Nak jumpa yang berat lebih 350gm pun tak ada.selalu saja kena kencing.Buyer boleh kita jumpa tapi semua barang yang di janji tak pernah ujud kalau ada pun semua yang saya jumpa berat antara 250gm ke 290gm sahaja.juba lah sesiapa yang pernah jumpa tu ceritakan sejarah kejayaan mereka…..memang saya dengar ada dah jadi jutawan tapi segelintir saja itupun mungkin rezeki mereka dan ada juga yang meningal kerana benda ini.

  43. Memang Istimewa itu TOKEK di Indonesia Harga juga bervariasi saya pernah jual satu ekor harga masih diangka Rp 3.000.000,- itupun berat baru 2 ons or 200 gr hewan jinak bintik merah

  44. klu kite perasan selalunya penyakit yg dtgnya drpd maksiat dan bende yg xelok..ssh nk jmpe pnawarnya..last2 jmpe drpd cicak iaitu haiwan yg disunatkan bunuh pd mlm jumaat

Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

