Hukum Pelihara ayam Serama

Allah s.w.t. menjadikan haiwan, tumbuh-tumbuhan sebagai perhiasaan yang harus dinikmati manusia, maka berhias dengan barang-barang ini semua adalah harus dalam apa jua keadaan sekalipun. Kalaupun barang-barang hiasan ini dilarang, maka larangan itu disebabkan pembaziran, kesombongan yang lahir daripada penggunaan yang salah dan sebagainya.

Sebagaimana FirmanNya  yang bermaksud: Katakanlah wahai Muhammad! Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkannya untuk hamba-hamba-Nya dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakannya (al-A’raf: 32).

Menikmati keindahan ayam serama tidak salah dari segi pandangan Islam, tetapi hendaknya jangan melampaui batas-batas kesederhanaan, sehingga mengurangkan barang-barang keperluan hidup yang sepatutnya dimiliki anak-anak dan keluarga untuk kehidupan mereka.

Dalam sebuah hadis yang sangat popular tentang penyeksaan terhadap haiwan, baginda Rasulullah s.a.w. memberi amaran terhadap seorang wanita yang memelihara kucing, tetapi tidak memberinya makan minum dan penjagaannya, lalu ia dimasuk ke neraka atas kesalahan itu.

Al-Damiru dalam kitabnya Hayat al-Haiwan menyatakan: Hadis di atas menjadi dalil harus memelihara burung dan berhibur dengannya. Berkata Abu al-Abbas al-Qurtubi: Membela burung terpaksa disekat kebebasannya dalam sangkar. Adapun menyeksa dan memain-mainkannya maka hukumnya haram, kerana Nabi s.a.w. melarang menyeksa haiwan, kecuali kerana sembelih untuk dimakan sahaja.

Kesimpulan yang dapat aku buat berdasarkan ayat al-Quran dan Hadis diatas ialah.

Hukum membela ayam serama adalah harus selagi kita memberi makan minum yang secukupnya, menyediakan reban yang selesa dan tidak menyeksa mereka. Malah korang boleh dapat pahala sekiranya memuji-muji keagungan Allah s.w.t dalam mencipta ayam serama yang begitu unik, indah dan cantik tu.

Hukum membela ayam serama boleh menjadi haram sekiranya korang menyeksa ayam tu, tidak memberi makan agar ayam ringan dan hanya membela ayam serama bagi tujuan untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain sehingga timbul riak. Membela ayam serama ni jugak jatuhnya haram sekiranya korang mengabaikan kewajipan korang kepada agama, diri sendiri dan keluarga..contohnya menghabiskan duit semata-mata nak beli ayam serama tapi keperluan untuk rumah dan anak-anak diabaikan. Aku kurang setuju sekiranya peminat ayam serama terlalu taksub untuk menghasilkan ayam serama seperti yang mereka inginkan contohnya meletakkan ayam serama dalam botol agar badan ayam menjadi tegap, memotong atau mengukir balung dan sebagainya untuk tujuan pertandingan.

Cicak Tokek Penawar Penyakit HIV/AIDS??

DUA ekor cicak tokek kepunyaan Mohamad Fauzi di Bukit Setongkol, Kuantan.


KUANTAN 7 Ogos – Cicak tokek mungkin spesies yang jarang didengari oleh masyarakat tempatan tetapi haiwan itu mempunyai nilai tinggi di pasaran kerana didakwa mempunyai khasiat mujarab untuk merawat pelbagai penyakit termasuk HIV/AIDS.

Seorang pengarah urusan sebuah syarikat di sini yang memiliki dua ekor cicak tersebut berharap satu kajian saintifik dapat dilakukan bagi membuktikan kebenaran dakwaan itu.

Mohamad Fauzi Mohd. Norman, 42, berkata, dia mula memelihara dua ekor cicak tersebut selepas salah seorang daripada saudaranya memberikan haiwan itu kepadanya sebagai cenderahati.

Menurutnya, saudaranya itu menangkap cicak tersebut di kawasan hutan Hulu Terengganu dan ketika diberikan kepadanya, dia tidak mengetahui keistimewaan haiwan itu.

“Saya bertanya kepada kenalan dan merujuk dalam laman web mengenai spesies cicak ini sebelum mendapati ia amat bernilai kerana mempunyai pelbagai khasiat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurutnya, hasil rujukan yang dibuat mendapati cicak miliknya yang berusia tiga bulan itu dipercayai boleh dijadikan ubat untuk merawat penyakit kronik seperti HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.

“Dipercayai setelah cicak itu mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan satu enzim yang mampu mengubati penyakit HIV dan AIDS,” katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, kebenaran dakwaan itu tidak dapat dipastikan dan ia boleh dibuktikan jika satu kajian saintifik dijalankan terhadap haiwan tersebut.

Dalam pada itu, dia turut dimaklumkan harga bagi seekor cicak tersebut di pasaran boleh mencapai RM3 juta jika berat haiwan tersebut mencecah 500 gram.

“Saya anggarkan dua ekor cicak tokek yang saya pelihara ini masing-masing seberat 100 gram dan 90 gram. Tetapi saya percaya ia mampu untuk membesar lagi,” katanya.

Sumber

Kegunaan Tulang Sotong untuk Budgie

Apa tulang sotong (cuttlebone) dan kenapa budgie korang perlukannya?

Tulang sotong sebenarnya bukanlah tulang, ia lebih kepada rangka dalam bahagian sotong dan tidak keras seperti tulang. Ia mengandungi kalsium dan mineral lain yang baik untuk kesihatan budgie korang. Selain tulang sotong, blok-blok mineral jenis lain juga boleh digantikan dengannya.

Selain bagus untuk kesihatan budgie dan pembentukan telur, tulang sotong juga menjadi alat untuk budgie bermain. Tulang sotong juga adalah sebagai alat senaman rahang bagi budgie korang. Kepada yang duduk dekat ngan pantai, korang boleh cari je tepi-tepi pantai. Ada banyak. Korang juga boleh mendapatkan tulang sotong ni dikedai-kedai Pets. Cubalah, budgie korang pasti sukakannya.

Kenali Cicak Tokek / Tokay Gecko

Tokay gecko

Scientific classification
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Sauria
Family: Gekkonidae
Genus: Gekko
Species: G. gecko
Binomial name
Gekko gecko
(Linnaeus, 1758)

The Tokay Gecko (Gekko gecko) is a nocturnal arboreal gecko, ranging from northeast India and Bangladesh, throughout Southeast Asia, Philippines to Indonesia and western New Guinea. Its native habitat is rainforest trees and cliffs, and it also frequently adapts to rural human habitations, roaming walls and ceilings at night in search of insect prey. Increasing urbanization is reducing its range. In the late 1980s and early 1990s it was introduced into Hawaii, Florida, Texas, Belize, and several Caribbean islands, where it can be considered an invasive species. The Tokay Gecko is known as a Tuko or Toko in the Philippines for its characteristic vocalizations where people have mixed feelings about it ranging from terror of the mistaken belief that its feet can tear your skin off to great love and admiration for its entertaining vocalizations. In the Philippines most people respect it and value it because it eats dangerous pests such as scorpions and giant centipedes.

Physical characteristics

Tokay in Thailand

The Tokay Gecko is the second largest Gecko species, attaining lengths of about 30–40 cm (11–15 inches) for males, and 20–30 cm (7–11 inches) for females, with weights of 150–300g (5–10 oz). They are distinctive in appearance, with a bluish or greyish body, sporting spots ranging from light yellow to bright red. The male is more brightly coloured than the female. They have large eyes with a vertical slit pupil. Eyes are brown to greenish brown and can be orange or yellow.

Males are very territorial, and will attack other male Tokays as well as other Gecko species, as well as anything else in their territory. They are solitary and only meet during the mating season. Females lay clutches of one or two hard shelled eggs which are guarded until they hatch.[1] Tokay Geckos feed on insects and small vertebrates.[2]

The typical lifespan is 7–10 years, however in captivity some Tokays have been known to live over 18 years.

Call

Tokays are renowned for their loud vocalizations. Their mating call, a loud croak, is variously described as sounding like tokeh or gekk-gekk, where both the common and the scientific name (deriving from onomatopoeic names in Malay, Sundanese, Tagalog, or Javanese), as well as the family name Gekkonidae and the generic term gecko come from. The call is similar to the call made by Gekko smithii (Large Forest Gecko).

Mating call of a male Tokay gecko

Problems listening to this file? See media help.

The Tokay is also considered the “pitbull” of the Gecko world due to the fact that when they bite, they often won’t let go for a few minutes and rarely up to an hour or more, and generally difficult to remove without causing harm to the Gecko. One way of getting a Tokay to release its hold is to submerge the animal in water or settle it down, which will encourage the lizard to let go, without causing it any harm or undue stress. A less stressful method is to simply put a drop of vinegar on the gecko’s nose. This is sometimes enough to get them to let go.

Sumber Artikel

Cara- cara Membiakkan Cicak Tokek / Tokey Gecko

Cara- cara Membiakkan Cicak Tokek / Tokey Gecko

Sekarang ni tengah duk heboh pasal cicak tokek yang harganya mencecah ratusan ribu ringgit sekilogram. Mungkin di Malaysia ni masih belum ada individu yang cuba membiakkan cicak tokek ini secara komersial. Orang ramai hanya memburu cicak ini. Buat masa ini memang la cicak ini boleh diburu dan ditangkap oleh sesiapa sahaja tanpa lesen. Tapi oleh kerana orang ramai sedang memburu cicak ini tanpa kawalan, tak mustahil satu hari nanti kerajaan mengawal bagi mengelakkan kepupusan. Jadi, ada baiknya korang cuba untuk biakkan cicak ni. Semoga Berjaya.

Menentukan Jantina
Untuk kenal pasti jantina cicak tokek adalah agak mudah. Cicak tokek jantan adalah lebih besar, lebih tebal dan lebar, serta mempunyai kepala yang lebih besar daripada cicak tokek betina. Cicak tokek jantan lazimnya mempunyai warna kelabu cerah dan biru manakala cicak tokek betina mempunyai warna kelabu gelap dan perang.

Namun begitu, cara yang paling tepat untuk menentukan jantina cicak tokek ialah dengan memeriksa bahagian bawah yang terletak tengah-tengah di antara kaki belakang. Cicak tokek jantan dewasa mempunyai garisan pori-pori yang jelas berbentuk V-shaped manakala cicak tokek yang belum matang mempunyai garisan halus. Cicak tokek betina juga mempunyai garisan pori-pori ini, tetapi ia tidak kelihatan dengan jelas.

Jangan sesekali meletakkan dua atau lebih cicak tokek jantan dalam satu bekas atau. Ini kerana cicak tokek jantan akan berebut kawasan atau wilayah. Biasanya mereka akan berlawan dan ini boleh menyebabkan kecederaan atau kematian. Tapi untuk cicak tokek betina, takde masalah kalau nak bubuh banyak-banyak lebih dari seekor asalkan bekas tidak sempit. Sebenarnya dalam habitat asal..cicak tokek ni hidup sekor-sekor..kiranya sebatang kara la dan hanya mencari pasangan ketika musim mengawan. Oleh itu, sesetengah orang memilih untuk mengasingkan cicak tokek mereka sehinggalah tiba masa untuk membiakkan mereka. Sekiranya korang melihat mereka agresif dan berlawan sesame mereka, asingkan la mereka sebelum tercedera

Prose Mengawan
Untuk memastikan cicak tokek korang mengawan, pastikan induk yang korang pilih berada dalam keadaan sihat. Berikan makanan secukupnya terutamanya makanan yang mengandungi kalsium untuk memastikan pembentukan telur yang sempurna. Cicak tokek jantan akan mengeluarkan bunyi yang kuat bagi memikat cicak tokek betina. Klu nak dengar bunyinya dengar kat sini..Klik Sini. Korang juga boleh perhatikan tingkah laku sang jantan ni..kepalanya akan terhangguk-hangguk semasa proses memikat. Cicak tokek jantan kemudiannya akan memanjat bahagian atas cicak tokek betina, menggigit leher, dan berlakulah proses mengawan. Mesti korang dah biasa tengok cicak kat umah korang mengawan..sama camtu la.

Proses Bertelur
Cicak tokek betina biasanya hanya bertelur sebanyak dua biji. Telur-telur itu akan melekat dan jangan sesekali korang pisahkan telur tu kerana ini boleh merosakkan telur. Biasanya mereka akan bertelur kat tempat yang sama dan cicak tokek betina boleh bertelur 3 hingga 4 biji setahun.



Proses Mengeram Telur
Suhu yang paling sesuai  antara 80 hingga 86 darjah celcius. Telur-telur sepatutnya menetas dalam 90-120 hari. Suhu lebih rendah boleh mengakibatkan tempoh pengeraman lebih panjang, sehingga 200 hari. Suhu juga boleh menentukan jantina anak cicak tokek. Suhu yang lebih tinggi menyebabkan peratusan untuk mendapat anak cicak tokek jantan adalah tinggi.



Membesarkan Anak Cicak Tokek
Cicak tokek biasanya berukuran 2 hingga 3 inci semasa baru menentas. Perkara pertama yang akan mereka buat ialah bersalin kulit dan makan kulit lama. Mereka seharusnya dikekalkan bersama, tetapi pisahkan mereka apabila dewasa. Beri makan mereka cengkerik bersaiz kecil sehingga mereka cukup besar untuk memakan cengkerik bersaiz besar. Satu peraturan yang perlu diingati ialah jangan memberi makan makanan yang sama besar atau lebih besar daripada kepala mereka.

Pemarkahan Pertandingan Kecantikan Ayam Serama

Salam semua..hari ni aku nak berkongsi dengan peminat ayam serama tentang skema pemarkahan pertandingan kesenian dan kecantikan ayam serama. Pada kebiasaannya, inilah pembahagian markah untuk pertandingan kesenian dan kecantikan ayam serama.

GAYA : 25%

TUBUH : 15%

EKOR : 15%

SAYAP : 5%

KAKI : 10%

KEPALA/BALUNG : 10%

WARNA : 10%

BULU : 5%

Markah gaya adalah yang paling tinggi kerana gaya la yang paling susah nak dapat. Kalau induk ok..tak semestinya gaya anak-anaknya ok. Gaya ni adalah seperti lonjakkan dada, mengibas sayap, cara berjalan semasa di atas meja pertandingan. Bagi kriteria-kriteria untuk setiap perkara tersebut, aku akan kongsikan pada masa akan datang.

Cara-cara Membiakkan Ikan Laga

LANGKAH PERTAMA: Kenalpasti Jantina

Cara nak kenalpasti ikan laga jantan dan ikan betina senang je. Biasernya ikan jantan ekor die panjang, warna lebih terang, dan lebih agresif. Tapi sekarang ni para penternak dah hasilkan betina yang ekor panjang dan warna yang terang. Jadi untuk kenal pasti ikan laga betina ialah melalui abdomen dan juga biji putih di bahagian anusnya. Tengok gambar kat bawah tu..nampak tak biji putih kat perut tu.

LANGKAH KEDUA : Pilih Induk Yang Matang

Untuk membiakkan ikan laga, anda mesti memastikan induk yang akan dibiakkan adalah matang. Ikan laga biasenya dah matang bila mencapai umur 4 bulan sekiranya diberi makanan yang secukupnya. Tapi anda boleh memerhatikan ikan laga tersebut.

Jantan
Induk jantan yang matang dan bersedia untuk membiak akan membuat buih di permukaan..tuh maknenya dia tengah ‘hot’ arr tuh.

Betina
Bagi yang betina pula, anda perlu perhatikan perut atau abdomennya. Induk ikan laga betina yang bersedia untuk dibiakkan mempunyai perut yang buncit dan terdapat biji putih di bahagian anusnya.

LANGKAH KETIGA: Sediakan Tangki Yang Sesuai

Bagi kaedah pembiakan, anda perlu menyediakan tangki yang selesa sekurang-kurangnya bersaiz 1 kaki x 1 kaki x 1 kaki. Anda boleh menggunakan macam-macam contohnya akuarium, baldi, dan sebagainya. Lagi besar lagi bagus kerana tangki yang besar boleh meningkatkan peluang anak-anak ikan untuk hidup. Masukkan air lebih kurang 4,5 inci dari dasar. Jangan letak air terlalu dalam, nanti payah induk-induk tu nak kutip telur. Dalam tangki tu kalau boleh letak la sikit perlindungan untuk induk betina macam kayu atau pokok kiambang. Mana tahukan kot-kot yang jantan ganas. Senangla induk betina nak menyorok bila kena kejar. Satu petua nak kongsi dengan anda semua, anda boleh meletakkan daun ketapang kering atau nama saintifiknya almond leaf ke dalam tangki tu..daun ketapang ni macam tongkat ali atau booster la untuk ikan ni..air akan jadi berasid dan sesuai untuk pembiakan..die lagi gersang..dan cepat membiak. Untuk meransang pembentukan buih oleh jantan, sebaiknya letak la polistrene atau kiambang untuk mengekalkan buih tuh sebab ikan akan suka buat buih di bawahnya.

Ni la daun ketapang, tapi jangan letak yang masih hijau lak. Letak yang dah kering.

LANGKAH KEEMPAT: Masukkan Induk Jantan Dahulu Dalam Tangki

Sebaiknya anda letak induk jantan dulu dalam tangki pembiakan. Induk betina ni anda masukkan dalam bekas kaca atau apa-apa bekas lutsinar (biar yang jantan boleh nampak). Lepas tu masukkan dalam tangki yang ada induk jantan tadi. Ikan ni tak boleh dilepaskan sekali dalam tangki kerana yela..nama pun ikan laga..nanti ikan tu akan berlaga. Kalau betina kalah takpe, tapi kalau induk jantan yang kalah maknanya anda kena cari calon suami lain la untuk dia. Jadi macam ni la caranya untuk mengelakkan dari ikan-ikan ni berlaga. Kena kenal-kenalkan diorg dulu.

LANGKAH KEEMPAT: Masukkan Induk Betina Selepas Induk Jantan Buat Buih

Sekiranya anda nampak induk jantan telah buat buih. Maknanya dia telah bersedia untuk mengawan. Buih tu sebenarnya adalah sarang. Selepas jantan buat buih masukkan la induk betina. Induk jantan dan betina nie sebaiknya dicampurkan atau dikahwinkan di awal pagi. Mula-mula anda lepaskan induk betina, induk jantan akan mengejar induk betina. Tapi jangan risau, sang jantan tu dah lama sangat mengidam kat induk betina tu. Biasanya menjelang tengahari ikan nie akan melakukan ritual peneluran..ikan jantan akan menari dengan mengibaskan ekornya, membelit betina dan mengutip telur dan memasukkannya ke dalam buih..’projek’ nie akan berlaku dari setengah jam hinga sejam..selepas ‘projek’ tu dah selesai, eloklah anda alih yg betina dan tinggalkan yang jantan sahaja..sebab jantan akan jaga telur dan anak-anak ikan nanti. Induk betina pula akan makan telur atau anak, tapi tak semua la induk betina akan makan telur atau anak. Jadi untuk selamat, lagi mudah anda asingkan je.

Telur tu akan menetas dalam masa 24jam hingga 36jam bergantung pada suhu semasa..sebaiknya letak di atas kayu atau rak..jangan letak atas simen..sejuk..mati ikan nanti. Selepas sehari anak ikan menetas, anda boleh samaada nak asingkan induk jantan atau tidak. Kalau anda tengok induk jantan ni makan anak, anda kena asingkan cepat-cepat. Tapi kalau tak makan, tak perlu asing la sebab induk jantan ni akan jaga dan pastikan tangki anda tidak dipenuhi jentik-jentik. Jentik-jentik ni boleh makan anak-anak ikan.

Ini la ritual bertelur

LANGKAH KELIMA: Penjagaan anak

Anak2 ikan laga perlu diberi makan selepas 3 hari mereka menetas, seeloknya rotifer disamping air hijau sebagai supplemen..kebaikan air hijau ni die akan melindungi badan anak ikan dari penembusan cahaya matahari yang boleh merosakkan mata dan organ anak ikan tersebut. Air hijau nie sebenarnya mengandungi phytoplankton bernama chorella secara majoritinya, tapi ada gak banyak species lain yg ada. Ia boleh didapati dari air ternakan ikan tilapia, ikan keli.

Selepas seminggu cuba ar dapatkan moina atau artemia untuk peringkat pemakanan seterusnya..ikan laga nie akan makan apa sahaja yang muat dengan mulutnye..satu lagi tips ikan laga nie akan lagi cantik dan cepat membesar jika diberi makanan hidup seperti jentik-jentik ataupun frozen blood worm.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.