Cicak Tokek Penawar Penyakit HIV/AIDS??

DUA ekor cicak tokek kepunyaan Mohamad Fauzi di Bukit Setongkol, Kuantan.


KUANTAN 7 Ogos – Cicak tokek mungkin spesies yang jarang didengari oleh masyarakat tempatan tetapi haiwan itu mempunyai nilai tinggi di pasaran kerana didakwa mempunyai khasiat mujarab untuk merawat pelbagai penyakit termasuk HIV/AIDS.

Seorang pengarah urusan sebuah syarikat di sini yang memiliki dua ekor cicak tersebut berharap satu kajian saintifik dapat dilakukan bagi membuktikan kebenaran dakwaan itu.

Mohamad Fauzi Mohd. Norman, 42, berkata, dia mula memelihara dua ekor cicak tersebut selepas salah seorang daripada saudaranya memberikan haiwan itu kepadanya sebagai cenderahati.

Menurutnya, saudaranya itu menangkap cicak tersebut di kawasan hutan Hulu Terengganu dan ketika diberikan kepadanya, dia tidak mengetahui keistimewaan haiwan itu.

“Saya bertanya kepada kenalan dan merujuk dalam laman web mengenai spesies cicak ini sebelum mendapati ia amat bernilai kerana mempunyai pelbagai khasiat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurutnya, hasil rujukan yang dibuat mendapati cicak miliknya yang berusia tiga bulan itu dipercayai boleh dijadikan ubat untuk merawat penyakit kronik seperti HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.

“Dipercayai setelah cicak itu mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan satu enzim yang mampu mengubati penyakit HIV dan AIDS,” katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, kebenaran dakwaan itu tidak dapat dipastikan dan ia boleh dibuktikan jika satu kajian saintifik dijalankan terhadap haiwan tersebut.

Dalam pada itu, dia turut dimaklumkan harga bagi seekor cicak tersebut di pasaran boleh mencapai RM3 juta jika berat haiwan tersebut mencecah 500 gram.

“Saya anggarkan dua ekor cicak tokek yang saya pelihara ini masing-masing seberat 100 gram dan 90 gram. Tetapi saya percaya ia mampu untuk membesar lagi,” katanya.

Sumber

Advertisements

Kenali Cicak Tokek / Tokay Gecko

Tokay gecko

Scientific classification
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Sauria
Family: Gekkonidae
Genus: Gekko
Species: G. gecko
Binomial name
Gekko gecko
(Linnaeus, 1758)

The Tokay Gecko (Gekko gecko) is a nocturnal arboreal gecko, ranging from northeast India and Bangladesh, throughout Southeast Asia, Philippines to Indonesia and western New Guinea. Its native habitat is rainforest trees and cliffs, and it also frequently adapts to rural human habitations, roaming walls and ceilings at night in search of insect prey. Increasing urbanization is reducing its range. In the late 1980s and early 1990s it was introduced into Hawaii, Florida, Texas, Belize, and several Caribbean islands, where it can be considered an invasive species. The Tokay Gecko is known as a Tuko or Toko in the Philippines for its characteristic vocalizations where people have mixed feelings about it ranging from terror of the mistaken belief that its feet can tear your skin off to great love and admiration for its entertaining vocalizations. In the Philippines most people respect it and value it because it eats dangerous pests such as scorpions and giant centipedes.

Physical characteristics

Tokay in Thailand

The Tokay Gecko is the second largest Gecko species, attaining lengths of about 30–40 cm (11–15 inches) for males, and 20–30 cm (7–11 inches) for females, with weights of 150–300g (5–10 oz). They are distinctive in appearance, with a bluish or greyish body, sporting spots ranging from light yellow to bright red. The male is more brightly coloured than the female. They have large eyes with a vertical slit pupil. Eyes are brown to greenish brown and can be orange or yellow.

Males are very territorial, and will attack other male Tokays as well as other Gecko species, as well as anything else in their territory. They are solitary and only meet during the mating season. Females lay clutches of one or two hard shelled eggs which are guarded until they hatch.[1] Tokay Geckos feed on insects and small vertebrates.[2]

The typical lifespan is 7–10 years, however in captivity some Tokays have been known to live over 18 years.

Call

Tokays are renowned for their loud vocalizations. Their mating call, a loud croak, is variously described as sounding like tokeh or gekk-gekk, where both the common and the scientific name (deriving from onomatopoeic names in Malay, Sundanese, Tagalog, or Javanese), as well as the family name Gekkonidae and the generic term gecko come from. The call is similar to the call made by Gekko smithii (Large Forest Gecko).

Mating call of a male Tokay gecko

Problems listening to this file? See media help.

The Tokay is also considered the “pitbull” of the Gecko world due to the fact that when they bite, they often won’t let go for a few minutes and rarely up to an hour or more, and generally difficult to remove without causing harm to the Gecko. One way of getting a Tokay to release its hold is to submerge the animal in water or settle it down, which will encourage the lizard to let go, without causing it any harm or undue stress. A less stressful method is to simply put a drop of vinegar on the gecko’s nose. This is sometimes enough to get them to let go.

Sumber Artikel

Cara- cara Membiakkan Cicak Tokek / Tokey Gecko

Cara- cara Membiakkan Cicak Tokek / Tokey Gecko

Sekarang ni tengah duk heboh pasal cicak tokek yang harganya mencecah ratusan ribu ringgit sekilogram. Mungkin di Malaysia ni masih belum ada individu yang cuba membiakkan cicak tokek ini secara komersial. Orang ramai hanya memburu cicak ini. Buat masa ini memang la cicak ini boleh diburu dan ditangkap oleh sesiapa sahaja tanpa lesen. Tapi oleh kerana orang ramai sedang memburu cicak ini tanpa kawalan, tak mustahil satu hari nanti kerajaan mengawal bagi mengelakkan kepupusan. Jadi, ada baiknya korang cuba untuk biakkan cicak ni. Semoga Berjaya.

Menentukan Jantina
Untuk kenal pasti jantina cicak tokek adalah agak mudah. Cicak tokek jantan adalah lebih besar, lebih tebal dan lebar, serta mempunyai kepala yang lebih besar daripada cicak tokek betina. Cicak tokek jantan lazimnya mempunyai warna kelabu cerah dan biru manakala cicak tokek betina mempunyai warna kelabu gelap dan perang.

Namun begitu, cara yang paling tepat untuk menentukan jantina cicak tokek ialah dengan memeriksa bahagian bawah yang terletak tengah-tengah di antara kaki belakang. Cicak tokek jantan dewasa mempunyai garisan pori-pori yang jelas berbentuk V-shaped manakala cicak tokek yang belum matang mempunyai garisan halus. Cicak tokek betina juga mempunyai garisan pori-pori ini, tetapi ia tidak kelihatan dengan jelas.

Jangan sesekali meletakkan dua atau lebih cicak tokek jantan dalam satu bekas atau. Ini kerana cicak tokek jantan akan berebut kawasan atau wilayah. Biasanya mereka akan berlawan dan ini boleh menyebabkan kecederaan atau kematian. Tapi untuk cicak tokek betina, takde masalah kalau nak bubuh banyak-banyak lebih dari seekor asalkan bekas tidak sempit. Sebenarnya dalam habitat asal..cicak tokek ni hidup sekor-sekor..kiranya sebatang kara la dan hanya mencari pasangan ketika musim mengawan. Oleh itu, sesetengah orang memilih untuk mengasingkan cicak tokek mereka sehinggalah tiba masa untuk membiakkan mereka. Sekiranya korang melihat mereka agresif dan berlawan sesame mereka, asingkan la mereka sebelum tercedera

Prose Mengawan
Untuk memastikan cicak tokek korang mengawan, pastikan induk yang korang pilih berada dalam keadaan sihat. Berikan makanan secukupnya terutamanya makanan yang mengandungi kalsium untuk memastikan pembentukan telur yang sempurna. Cicak tokek jantan akan mengeluarkan bunyi yang kuat bagi memikat cicak tokek betina. Klu nak dengar bunyinya dengar kat sini..Klik Sini. Korang juga boleh perhatikan tingkah laku sang jantan ni..kepalanya akan terhangguk-hangguk semasa proses memikat. Cicak tokek jantan kemudiannya akan memanjat bahagian atas cicak tokek betina, menggigit leher, dan berlakulah proses mengawan. Mesti korang dah biasa tengok cicak kat umah korang mengawan..sama camtu la.

Proses Bertelur
Cicak tokek betina biasanya hanya bertelur sebanyak dua biji. Telur-telur itu akan melekat dan jangan sesekali korang pisahkan telur tu kerana ini boleh merosakkan telur. Biasanya mereka akan bertelur kat tempat yang sama dan cicak tokek betina boleh bertelur 3 hingga 4 biji setahun.



Proses Mengeram Telur
Suhu yang paling sesuai  antara 80 hingga 86 darjah celcius. Telur-telur sepatutnya menetas dalam 90-120 hari. Suhu lebih rendah boleh mengakibatkan tempoh pengeraman lebih panjang, sehingga 200 hari. Suhu juga boleh menentukan jantina anak cicak tokek. Suhu yang lebih tinggi menyebabkan peratusan untuk mendapat anak cicak tokek jantan adalah tinggi.



Membesarkan Anak Cicak Tokek
Cicak tokek biasanya berukuran 2 hingga 3 inci semasa baru menentas. Perkara pertama yang akan mereka buat ialah bersalin kulit dan makan kulit lama. Mereka seharusnya dikekalkan bersama, tetapi pisahkan mereka apabila dewasa. Beri makan mereka cengkerik bersaiz kecil sehingga mereka cukup besar untuk memakan cengkerik bersaiz besar. Satu peraturan yang perlu diingati ialah jangan memberi makan makanan yang sama besar atau lebih besar daripada kepala mereka.